بررسی ترکیب بند محتشم کاشانی و مقلدانش از دوره ی محتشم تا 1300ه. ش. و رمز ماندگاری این شعر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فاطمه حسینی
- استاد راهنما محمد رضا یوسفی
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده مرثیه از آنجا که بیان کننده ی احساسات و عواطف شاعر است، در زمره ی ادبیات غنایی قرار دارد و به تناسب موضوع و محتوا به شاخه های مختلفی تقسیم می گردد. یکی از این شاخه ها مرثیه ها ی آیینی است، که موضوع بخش عمده ی آنها کربلا و حوادث روز عاشورا است. از قرن دهم هجری قمری با روی کار آمدن سلسله ی شیعه مذهب صفوی شعر آیینی، بخصوص مرثیه های مذهبی، رونق گرفت و برای اولین بار محتشم ترکیب بندی سرود که مستقلاً به موضوع عاشورا و امام حسین (ع) اختصاص داشت. این ترکیب بند نقطه ی عطفی در ادبیات عاشورایی گردید؛ زیرا پس از او شاعران بسیاری به استقبال و اقتفای ایشان ترکیب بند عاشورایی سرودند. اما هنوز هم ترکیب بند محتشم سرلوحه ی دفتر مراثی ادب پارسی است وچون گوهری تابناک بر تارک مراثی عاشورایی می درخشد. برای درک رمز این جاودانگی دراین پژوهش پس از ذکر کلیاتی در باب مرثیه و قالب شعری ترکیب بند، زندگی محتشم و ترکیب بند عاشورایی ایشان مورد بررسی وتجزیه و تحلیل قرار گرفته است؛ در فصل آخر ترکیب بندهای مقلدان محتشم، تا سال 1330 قمری از نظر صورت و قالب و مضمون و محتوا بررسی و با ترکیب بند محتشم مقایسه گردیده است. دراین فاصله ی زمانی 31مورد ترکیب بند عاشورایی یافت شد که به تقلید از محتشم سروده شده است. دسته ای از این مقلدان به استقبال از شعر ایشان پرداخته اند و با همان ردیف و قافیه ی ترکیب بند محتشم مرثیه ی دوازده بندی عاشورایی سروده اند و دسته ی دوم شاعرانی هستند که با افزودن تعداد ابیات و بندها خواسته اند قدمی فراتر از محتشم بردارند که البته به دام پرگویی افتاده اند. در همه ی این ترکیب بندها، رد پای تقلید از محتشم، مستقیم یا غیر مستقیم، وجود دارد و بسیاری از اصطلاحات و مضامین محتشم را می توان در شعر آنها مشاهده کرد. این ترکیب بندها همه در وزن«مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف» سروده شده اند؛ بجز دو مورد. لازم به ذکر است که در اکثر این ترکیب-بندها نوعی تشتت سبکی دیده می شود و در کل هیچ یک از این شاعران مقلد نتوانسته اند موفقیتی نظیر محتشم کسب کنند. شیوه ی بیان ساده و فاخر، به گزین کردن کلمات، کاربرد وزن مناسب، رعایت اعتدال در استفاده از صنایع ادبی، رعایت ایجاز در بیان وقایع، همراه با سوز درون شاعر، شعر محتشم را ممتاز و ماندگار کرده است. واژه های کلیدی: محتشم، مرثیه، مرثیه ی عاشورایی، ترکیب بند عاشورایی، مقلدان محتشم.
منابع مشابه
سبک شناسی 50 غزل و ترکیب بند معروف محتشم کاشانی
در این پژوهش ویژگیهای سبکی پنجاه غزل منتخب از دیوان غزلیات محتشم به همراه ترکیب بند معروف وی بر اساس دیدگاه دکتر شمیسا مورد بررسی قرار گرفت . بنابر این دیدگاه ابیات در سه سطح زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن بیان شد ؛ در حوزه زبانی ، محتشم در اشعارش زبانی ساده و به دور از دشواریهای زبانی و کلامی را برگزیده است ؛ در واقع ، یکی از ویژگیهای بارز اشعار او سادگی و روانی آن می باشد....
15 صفحه اولمحتشم و میرعزا؛ وامگیریهای نسخ تعزیۀ میرعزا کاشانی از ترکیببند عاشورایی محتشم کاشانی
کمتر از سیصد سال پس از محتشم کاشانی، در زادگاه و زیستگاه این شاعرِ پیشگام مکتب وقوع، سبک واسوخت و سرایندۀ مشهورترین غمنامۀ عاشورایی، مردی دیده به دنیا گشود که او هم در مرثیهسرایی و تعزیهسازی، سرآمد همگنان شد. در این مقاله کوشش شده است ضمن برشمردن شرح مختصری از زندگینامۀ محتشم و سید مصطفی کاشانی ملقب به میرعزا، به اشتراکهای دورۀ زندگی آنها، زادگاه مذهبی شیعی، حکومت باثبات و طولانی دو شاه صف...
متن کاملبررسی مفهومی قصیده سیّد مهدی بحرالعلوم و مقایسه آن با ترکیب بند محتشم کاشانی
موضوع عاشورا به عنوان یکی از پرشورترین و افتخارآمیزترین رویدادهای تاریخی، همواره مورد توجّه ملّتهای مختلف بوده و هست؛ تا آنجا که ادیبان و شاعران در آثار ادبی خود، از زوایای گوناگون به آن پرداختهاند. در شعر عربی و فارسی هم شاهکارهای بسیاری درباره عاشورا آفریده شده که گاه بر ادبیّات سایر ملّتها تأثیری شگرف نهاده است. ترکیببند محتشم کاشانی یکی از این شاهکارها است که مورد استقبال شاعران متعهّد؛ از ج...
متن کاملمقایسه کلیم کاشانی و محتشم کاشانی از منظر بلاغت شعری
نقد ادبی، مطالعه هوشمندانه اثر ادبی و توصیف و تحلیل آن است. کسی که بنا بر این فرایند و درباره اثری داوری میکند، او را منتقد یا ناقد ادبی مینامند. منتقد ادبی بنا بر شیوهایی شناخته شده، به نقد اثر میپردازد و گاهی نیز بنا بر طبقهبندی تازهای که خود ارائه میدهد، به گونهای اثر را در منظر سنجش قرار میدهد که حکمش مقبول مخاطب عام و بیشتر منتقدان دیگر قرار گیرد. یکی از مسیرهایی که در میان انواع...
متن کاملمفهوم درد از نظر گاه محتشم کاشانی
یکی از مبانی دستگاه فکری محتشم کاشانی، مقولة درد است. محتشم، درد درونی و حقیقی را مبنای حرکت در این عالم، عامل رافع حجاب دل، باعث رسیدن به لذّت پایدار و موجب خلوص عیار عشق می داند. در نقطة مقابل، بی دردی را مایة هلاکت و نابودی، موجب ملال و افسردگی و حجاب راه انسان معرفی می کند. این مقاله،به روش تحلیلی به واکاوی و تبیین موضوع درد در شعر محتشم می پردازد؛و نیز سیری است در اشارات تأمّل برانگیز این شا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023